Linja-autoaseman "pääovi on ollut alun perin toisella puolen, mitä se on nyt. Linja-autojen lähtölaiturit siis olivat nykyisen kauppakeskus Ratinan paikalla. Lisäksi siinä oli joku puistikkokin.
Tampereen linja-autoasema valmistui juuri ennen sotia. Valmistuessaan se on ollut pohjoismaiden suurin.
Sotien aikana linja-autoliikenne väheni, koska ei saanut polttoainetta ja kalusto siirtyi rintamille. Linja-autoliikenne tuolla asemalla oli vilkkaimmillaan 1960-luvulla, kun kalustoa ja polttoainetta taas riitti, mutta yksityisautoilu ei ollut vielä niin yleistä.
Itse olen jonkun kerran lähtenyt tältä linja-autoasemalta Onnibussilla. Kerran odottelimme taksia joulukuun räntäsateessa linja-autoaseman edessä, kun paikalle kaarsi musta Audi ja sieltä köpötteli itse Tarja Halonen ulos. Kävi sisällä asemalla ja palasi aika pian... kävikö hän vessassa? No, hätä ei lue lakia. Oli vaan aika yllättävää nähdä presidetti näin arkisesti liikkeellä.
Jotain matkakeskusta on kaavailtu rautatieaseman yhteyteen. Aika näyttää... mutta tämä on suojeltu kohde, joten tätä ei kyllä olla purkamassa.
Odotustilassa toimii ainakin R-kioski. Kyllähän tuossa liiketilaa olisi.
Museon nimi: Tampereen museot
Kuvan aihe: Naisia puistonpenkeillä linja-autoaseman puistossa
Kuvaajan etunimi: E.M.
Kuvaajan sukunimi: Staf
Kuvausmaa: Suomi
Kuvauspaikkakunta: Tampere
Kylä tai kaupunginosa: Ratina
Paikka: Linja-autoasema
Tarkka kuvauspäivä: 03.08.1951
Ajoitusaika-arvio: 1951 - 1951
---------------------------------------------------------------------------------
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti