torstai 26. joulukuuta 2019

Sokea Heli jäi kaupassa ilman tuttua palvelua ja tyrmistyi – kauppias on äärimmäisen pahoillaan

Niin, alla oleva artikkeli Iltalehdestä. Sokea henkilö meni (ilmeisesti pahimpaan jouluruuhkaan) Citymarkettiin ja vaati itselleen puoleksi tunniksi neuvonnasta avustajaa kauppaan, koska oli aina aikaisemminkin saanut avustajan kauppa-asioinnilleen.
Jos jokainen vammainen teksi näin, niin olisiko tämän jälkeen neuvonnassa yhtään myyjää?
Olen monesti ollut kaupassa, jossa on ollut samaan aikaan monta pyörätuolilaista.
Onko tämä henkilö normiaalia itsekkäämpi, mene ja tiedä.
Itse en kehtaisi vaatia neuvonnasta puolen tunnin avustusta itselleni kauppareissun ajaksi.
Myyjän palkka sivukuluineen (sunnuntaina tuplapalkka) ... Neuvonnassa voi olla ruuhkaa ja muut asiakkaat joutuvat odottamaan entistä pidempään....
Myyjät ovat jo nyt kiireisiä. Itse olin kaupassa töissä hetken 80-luvun puolivälissä ja jo silloin sai mennä tukka putkella iltavuoroissa, mitä se lieneekään tänä päivänä?
Citymarketin kauppias haastattelussa kertookin, että RESURSSIEN puitteissa annetaan apua.
Mitkä ovat olleet jouluruuhkan resurssit?
Heillä käy muutamia asiakkaita viikossa, joita autetaan. Jos tämä palvelu on ok, niin äkkiä niitä asiakkaita onkin muutama kymmenen!
Taksi tuo ja taksi vie, mitäpä sitä avustajaa mukaan ottamaan, kun kaupan henkilökunta avustaa.Toki neuvonnasta olisi voitu auttaa ja kertoa, että heillä on välillä resurssien kanssa vaikeuksia.... en jatkossa eivät pysty takaamaan riittävää apua.... tai jotenkin toisella tapaa tämän asian... töksäyttää ei sovi, ettei onnistu.

No, tämä oli vain minun mielipiteeni, kun itsekin olen vammainen ja sähköpyörätuolilla liikun.
Iltalehti:
Riihimäkeläisen Heli Yli-Pentilän kauppareissu sunnuntaina sai karun lopun. Apua on aina ennen saanut, nyt vastaus oli tyly ei.
Heli Yli-Pentilä on sokea. Hän asuu Riihimäellä ja asioi usein kaupassa avustajan kanssa.
Citymarket on hänen kantakauppansa.
Sunnuntaina hän huomasi muutamia ruokatarvikkeita puuttuvan ja lähti taksilla kauppaan.
– Vanhan kaavan mukaan ajattelin toimia, kuten se on vuosia toiminut, että menen neuvontaan ja pyydän siitä avun.
Taksikuski saatteli Yli-Pentilän neuvontaan, hän kysyi tapansa mukaan, että voisiko saada apua kaupan puolella. Taksikuski ajatteli hänen olevan hyvissä käsissä ja lähti jo pois.
Vastaus olikin tyly.
– Toinen myyjä kertoi neuvonnassa, että emme voi tehdä enää niin. Johtaja oli tehnyt päätöksen, ettei ole aikaa kiertää kenenkään ostoksia kaupassa.
Yli-Pentilä kertoo menneensä aivan lukkoon.
– En oikein saanut mitään suustani ulos. Häkellyin totaalisesti siitä, että kun olen sokeana käynyt siellä tähänkin asti, siinä korkeintaan puoli tuntia on mennyt, kun ne ostokset on tehnyt. Sen ei luulisi olevan kovin iso aika auttaa ostosten teossa.
Hän oli hyvin pettynyt kaupan toimintaan.
– Minusta tämä on törkeää.
Yli-Pentilä tuli kotiin ja totesi miehelleen, joka on yhtä sokea, että ruoka on tilattava pizzeriasta.
– Se on ollut vakikauppa tähän asti, mutta on muuttunut törkeäksi palvelu, jos ei sitä pientä aikaa ole antaa, kun niitä tilanteita väkisinkin tulee.

”Väärinkäsitys”

Tavaratalojohtaja Marjut Tarna on hyvin pahoillaan Yli-Pentilän kokemuksesta.
– Inhimillisestä virheestä on kysymys. Olen tosi pahoillani. Kyllä meillä tätä kauppa-apua on annettu asiakkaille aina resurssien puitteissa. Se on meidän toimintamallimme. Kuulin tästä ja olemme yrittäneet häntä tänään tavoitella puhelimitse. Kyse on informaatiokatkoksesta, ja tässä on tapahtunut yhden yksittäisen työntekijän asiakaspalvelutilannevirhe. Kauppa-apuasia on tarkoitus jatkossakin hoitaa, ja niin toimimme.
Tarnan mukaan apua tarvitsevia asiakkaita käy viikossa muutamia.
– Aamulla sitä on käyty henkilökunnan jäsenten kanssa läpi ja käydään vielä toimintamalli läpi, että varmistetaan, miten meillä kuuluu toimia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti