maanantai 1. heinäkuuta 2019

Koeajossa Sango sähköpyörätuoli

Vanha sähkäri Alex, takaveto
Sango, keskivetoinen, 5 pyörää

Koeajossa Sango sähkärillä käyty:
- Hervanta- Duo, Lindforsin kadun kirppis, nupukiveä (Valtaraitti-Lindforsinkatu ylitys), ratikkatyömaata.... 
- Turtolan reissu, Citymarket (meno paluu pyörätietä 7 km)
- Hämeenlinnan reissu junalla
- Teisko, kakkoskoti

Hyvää:
Hyvä istuma-asento, nyt  ei paina polvitaipeisiin. Ei ole vino, kuten aikojen saatossa istumani Alex.
Kääntyy ketterästi, erittäin hyvä ajaa sisällä, maastossa melkein liiankin ketterä (antaa kiikkerän vaikutelman, jos on pehmeä, upottava hiekka tai kantoinen ja möykkyinen maasto).
Kapea eli mahtuu kapeistakin vessanovista
Ohjaustikun saa käännettyä syliin päin, kun alexissa se töröttää vinoon ulospäin (hieman vääntynyt, kun on jäänyt kiinni ovenkarmeihin).
Osa umpikumirenkaita, joten ei pääse ilmat pihalle kesken ajon.

Huonoa:
Pienet etupyörät, jotka eivät niin vaimenna iskuja, esim. nupukivetyksellä ajo oli melkoista rynkytystä verrattuna Alexiin. Alexilla olen käynyt Tallinan vanhassa kaupungissa ja Suomenlinnassa, mutta Sangon kanssa ei tee mieli lähteä. Ajettavuus nupukivellä Alexilla paljon parempi.

Sango on pidempi kuin Alex, noin takarenkaan verran (reilu 10 cm), mikä vaikuttaa siihen, että esim. pienissä vessoissa tila voi loppua kesken. Liiteenä kuvat, joista käy ilmi Sangon pidempi mitta.

Sango on sirompi, kuin Alex, mutta tuntuu, että se on 100 kg ihmiselle numeron liian pieni. Mietin, että kun tulee talvi ja pitää pukea paljon päälle, käykö tuoli ahtaaksi, vai onko se tottumiskysymys.
Pukeminen on ainakin helpompaa, kun tuoli on leveä.

En päässyt äitini asunnolle Sangolla ilman apuja. Vanhalla sähkärillä tämä on onnistunut, kiitos isojen etupyörien.
Ramppi, 90 asteen tiukka kurvi ulko-ovelle ja ennen ovea rappuralli.
Ulko-ovella oli lisäkseni 3 henkilöä auttaamassa.
Yksi piti ovea auki.
Ensimmäisellä yrityksellä matkanteko tyssäsi rappuralliin.
Otin sitten enemmän vauhtia ja sain toisen etupyörän kääntymään rappurallin päälle, mutta toinen pyörä meni vinoon rappurallin eteen.
Kahden henkilön tuella sitten kuitekin pääsin vääntäytymään tästä siten, että se toinen etupyörä nousi rampille.
--- Ulospäin tästä oli helpompi tulla kuin Alexilla, koska Sango on ketterämpi kääntymään ja alaspäin pääsee pienemmilläkin renkailla.

IC.junasta pääsin Hämeenlinnan asemalla hyvin ulos, koska junan ja laiturin ero ei ollut korkea. Sisällä junassa Sango on ketterä.
Tampereelle takaisin tullessa laituri oli paljon korkeammalla, kuin juna ja jouduin ottamaan vauhtia, että pääsin pihalle junasta. Konnari halusi vielä omatoimisesti mennä Sangon taakse varmistamaan, että Sango kippaa taaksepäin...
Vauhtia otin sen verran, että töyssähti melkoisesti. Alexin isoilla kumipyörillä hyppyri olisi ollut paljon inhimillisempi. Tärähti koko keho inhottavasti ja vaikutti niskaan. 

Kakkoskoti: Kaksi alumiiniramppia, keskellä oleva takapyörä ei saa mistään tukea, jos alkaa kallistumaan, ei siis erillisiä kaatumarautoja (maahantuoja ei Sangolle suosittele kahta erillistä alumiiniramppia).
SAMA ramppiongelma tulee myös junalla matkustaessa:
VR; jos ei ole korotettuja laitureita, esim. junanvaihto Pieksämäellä, voi joutua junaa vaihtamaan IC:n irtoramppeja pitkin  Eli konnari ottaa kaapista kaksi erillistä kapeaa ramppia, joskus löytyy yksi yhtenäinen. Koska Sangossa ei ole kaatumarautoja, vaan yksi ylimääräinen pyörä takana keskellä, ei välttämättä vaihto onnistu, koska esim. maahantuoja ei suosittele Sangoa ajaa kahta alumiiniramppia ylös (voi kaatua taaksepäin) kun takapyörä keskellä on ilmassa ja sille ei ole tukea.
(Pieksämäen lisäksi Riihimäen asema on matalalaiturinen ja VR tuskin näitä laitureita ihan lähivuosina tulee korottamaan, vaikka ovatkin risteysasemia).

Sango on ketterä ajaa, mutta pihalla ketteryys ei välttämättä ole pelkästään hyvä asia. Alex on vauhdissa paljon vakaampi ajettava ja juurikin ulkokäytössä.
---------------------------
Kun sain ensimmäisen sähköpyörätuolini Cloun, siinä oli pienet umpikumirenkaat. Ihmettelin aina, että kun lähdin ulkoilmaan ja olin hetken matkaa  Cloulla ajanut, iski hillitön pissahätä. Tästä sähkäristä puuttui jousitus ja umpikumirenkaat täristivät..... ja pissahätä tuli ilmeisesti siitä. Kun sain uuden sähkärin, tämä ilmiö katosi.
Tiistaina 25.6. olin Hämeenlinnassa ja ed- päivänä olin tietoisesti vähentänyt juomistani, koska tiesin, että en pääse invavessaan joka käänteessä reissullani. Myöskään aamulla lähtiessäni en juurikaan juonut. Kuitenkin jo varhaisessa vaiheessa aloin tuntea pissahätää ja päättelen tämän johtuvan Sangon umpikumirenkaiden tärinästä. Ongelmani on, että nestettä kertyy ja olen turvoksissa.
Tuli muuten tästä ensimmäisestä sähköpyörätuolistani vanhasta Clousta (sain sen käytettynä noin vuonna 2002)mieleen, että pienten umpikumirenkaiden lisäksi siinä oli myös pienet etuhaarukat. Tuona vuonna kävin usein Helsingissä junalla ja käytin myös paljon metroa. Hypätä ryskäytin aina Cloulla metrolaiturille ja asemalaiturille.... tämän kun tein riittävän monta kertaa, vääntyivät etuhaarukat. Sangossa näkyy olevan puolet pienemmät etuhaarukat kuin Alexissa, joten tiedä sitten miten pidemmän päälle käyttäytyvät 100 kg ihmisen painosta? 

Jos Sangosta aletaan rakenteleen tuolia, niin istuintyynyt pitää vaihtaa. Tasainen istuintyyny, liukkaalla materiaalilla (nyt liikaa muotoilua, mika hankaloittaa pukemista ja siirtymistä). Selkänoja pidempi ja pyllynkohdalta tukeva. Selkänojassa ei saa olla sivulla tukia, jotka hankaloittavat pukemista ja siirtymistä.

Käsinojat leveämmät ja korkeammat.
Kädet eivät nouse ja käytän korkeita käsitukia apuna mm. ruokaillessa. 

Katson kuitenkin, että Sango on hyvä tuoli sisäkäyttöön ja ulkoilutuolina, jos liikkuu paljon asfaltoiduilla reiteillä. Teiskon metsikössä ja rannoilla se ei kovin toimiva ole. Epäilen myös tuolin liikkuvuutta lumihangessa, koska nyt kesällä tuntui, että etupyörät upposivat/jumittivat pehmeässä sannassa vrt. Alexin isoihin eturenkaisiin.

Itse olen sitä mieltä, että Sango ei ole se paras sähkäri minulle, vaikka siinä toki hyvää tuo ketteryys onkin.

Kullanvärinen Sango ja Alex samalla viivalla edestä.



Lyhyempi Alex ja pidempi Sango takaapäin.
Sango pienen takapyörän verran pidempi eli noin reilu 10 cm.


Kakkoskodin ramppi, ei uudella koeajosähkärillä asiaa, koska siinä on viisi pyörää, eikä kaatumarautoja takana....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti